لينک هاي وب

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان گروه تربیت بدنی ناحیه چهار و آدرس tarbiatbadani4.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





یخ در ورزش,کمپرس یخ,آسیب های ورزشیشما به عنوان یک ورزشکار حتما تا به حال با واژه یخ درمانی یا کمپرس یخ برخورد داشته اید . و یا افرادی را دیده اید که کیسه های یخ را بروی اندام خود قرار داده اند . احتمالا درباره نقش سرما و علت استفاده از آن از خود سوال کرده باشید . یکی از مهمترین و کاربردی ترین کارهایی که در زمان وقوع آسیب دیدگی در ورزش انجام می شود استفاده از یخ می باشد . امروزه با توجه به نقش سرما در کمک های اولیه در ورزش ، شرکت های بزرگ تجهیزات پزشکی ورزشی اقدام به ساخت اسپری های سرد کننده که خاصیت تسکین درد هم دارند نموده اند .

 

 

 

زمان استفاده از کمپرس یخ در ورزش

از زمان به وقوع پیوستن آسیب دیدگی تا 72 ساعت بعد شما می بایست از کمپرس یخ استفاده کنید . قاعده کلی استفاده از یخ این است که هر 2 ساعت یکبار به مدت 20 دقیقه و یا هر ساعت به مدت 10 دقیقه یخ را روی موضع قرار دهید .

نحوه استفاده از کمپرس یخ در آسیب های ورزشی

یخ ها را در کیسه مخصوصی یخ یا یک نایلون قرار داده و روی موضع قرار دهید .توصیه شده است که یخ را روی موضع به آرامی ماساژ دهید.

فواید استفاده از یخ در ورزش :

استفاده از کمپرس یخ تورم و درد را کاهش می دهد . جالب است که بدانید سرما موجب انقباض عروق شده و از خونریزی داخل بافت محل آسیب دیده جلوگیری می نماید. لازم به ذکر است اگر آسیب حاصله، باعث پارگی رگ ها شده باشد، به وسیله آن، حالت انقباض را در رگ ها و عضلات ایجاد کرده و خون کمتری خارج شود. هر چه مقدار خون تجمع یافته در اطراف عضو کمتر باشد، زمان بهبودی کوتاه تر خواهد بود.
به خاطر داشته باشید که هیچ وقت کمپرس را به صورت مداوم روی موضع قرار ندهید ، زیرا می تواند باعث گرفتگی عضلات ، احساس سوزش و قرمزی پوست شود . حتی آن دسته از ورزشکارانی که دارای آسیب های کهنه می باشند می توانند بعد از پایان تمرینات خود از  کمپرس یخ برای کاهش تورم و تسکین درد استفاده کنند . همچنین استفاده از سرما بعد از انجام تمرینات به صورت ماساژ با کیسه های یخ روی عضلات می تواند روند ریکاوری شما را تسریع نماید .
شاید استفاده از کمپرس یخ به ظاهر کاری ساده و در دیدگاه بعضی افراد بیهوده به نظر بیاید اما تجربه و علم خلاف این حرف را ثابت کرده اند . شما در استفاده از کمپرس یخ باید عجول نباشید و طبق دستورالعمل بالا که گفته شد از آن استفاده کنید .



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:30 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

تاندونیت آشیل در 11% صدمات و آسیب های ورزشی در دوندگان دیده می شود. تاندون آشیل، تاندون بزرگ پشت مچ پا است که عضلات پشت ساق پا را به استخوان پاشنه بنام کالکانئوس متصل می کند و کار اصلی آن بلند کردن کف پا از سطح زمین (Push off) در سیکل راه رفتن است. تاندونیت آشیل اکنون بعنوان تاندینوپاتی آشیل گفته می شود زیرا در واقع یک وضعیت التهابی نیست بلکه ایجاد یک بافت اسکار و فقدان ساختمان نرمال فیبرهای تاندون است.

 آشیل,آسیب آشیل,مصدومیت آشیل مچ پا

 

 

تاندونیت آشیل می تواند بصورت حاد باشد و در پی یک فعالیت زیاد در طی چند روز ایجاد شود یا می تواند مزمن باشد و در طی زمان طولانی تری ایجاد گردد. به هر حال درمان آن بخصوص در افراد مسن تر بسیار مشکل است چون خونرسانی آن کم می باشد.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:29 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

تورم عضلانی,آسیب های ورزشی,پیشگیری از صدمات ورزشیاکثر ورزشکارانی که دچار آسیب دیدگی های ورزشی شده اند با واژه تورم آشنایی دارند و آن را به چشم بسیار دیده اند . تورم عضلانی معمولا با حجیم شدن قسمت آسیب دیده همراه می باشد و کمی تغییر رنگ نیز در آن بعضا دیده خواهد شد . شما ورزشکار عزیز اگر اطلاعات کاملی از عوامل ایجاد تورم ، تاثیر آن بر فعالیت های ورزشی و همچنین مضرات آن داشته باشید بهتر می توانید آسیب دیدگی خود را درک کنید و زودتر بهبود پیدا کنید.

 

 

 

تاثیرات تورم عضلانی بر بدن :

•    تورم سبب محدود شدن دامنه حرکتی می شود و از این طریق می تواند از پیشرفت آسیب جلوگیری کند.
•    افزایش فشار میان بافتی موجب فیکس شدن و حفاظت از بافت می شود.
•    تورم بستری جهت فعالیت سلول های ایمنی و فیبروبلاست ها ایجاد می نماید.
•    تورم با فشردن عروق لنفاوی ( که وظیفه جذب مایع و مولکول های بزرگ از فضای میان بافتی را برعهده دارند ) و کاهش جریان لنف احتمال گسترش باکتری ها ( در زخم ها و عفونت ها ) به نواحی دیگر را کاهش می دهد.

علی رغم این اثرات تورم مضراتی نیز به دنبال خواهد داشت:

•    با تحریک گیرنده های درد می تواند سبب تشدید درد شود.
•    تورم در دراز مدت می تواند سبب محدود شدن دامنه حرکتی ، اختلال در عملکرد عضو و تغذیه مفصل و افزایش احتمال بروز آرتروز زود رس شود.
•    تورم موجب مهار و ضعف عضلات می شود.
•    تورم با اعمال فشار بر عروق و کاهش خون رسانی و اختلال در تغذیه بافت موجب مرگ سلولی و تشدید آسیب می شود.
سلو ل های ایمنی در فضای میان بافتی عمل فاگوسیتز ( بیگانه خواری ) انجام می دهند و به این طریق بافت را از سلول های مرده و عوامل بیگانه پاکسازی می کنند. بر اثر فعالیت این سلول ها و با توجه به اختلال خون رسانی در بافت هیپوکسی ( کمبود اکسیژن ) ایجاد شده و این مسئله سبب مرگ سلولی و آسیب ثانویه می شود.



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:28 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

اقدامات اولیه در آسیب های ورزشی,پزشکی ورزشی,اقدامات priceانجام هر فعالیت بدنی با آسیب همراه است اما ورزشكار می تواند با افزایش آگاهی و اطلاعات خود در ارتباط با انواع آسیب های ورزشی میزان احتمال بروز آسیب را كاهش داده و حتی دوره درمان را كوتاه كنند.در هنگام بروز آسیب دیدگی ورزشکار باید صبور باشد و ضمن حفظ خونسردی نزد پزشک ورزشی مراجعه نماید.استفاده از نظرات غیر کارشناسانه دوستان تدبیر مناسبی برای برخورد با آسیب های ورزشی نمی باشد.

 

 

 

اقدامات موثر در مرحله حاد: اقدامات موثر در این مرحله را به اختصار PRICE می نامند.

•    Protection (حفاظت): در این مرحله جهت تسریع بهبودی لازم است تا بافت آسیب دیده را از اعمال فشار های آسیب رسان محافظت کرد. برای این منظور می توان از بریس ( مچ بند ، زانو بند و... ) و وسایل کمکی مثل عصا استفاده نمود.
•    Rest (استراحت): منظور پرهیز از فعالیت های آسیب رسان است.
•    Ice (یخ): یخ گذاری به مدت هر دو ساعت 10 دقیقه موجب کاهش درد ، کاهش خون رسانی و کنترل تورم و با کاهش متابولیسم بافت از مرگ سلولی به علت هایپوکسی و بروز آسیب ثانویه جلوگیری می کند.
•    Compression (اعمال فشار): رایج ترین و ارزان ترین راه اعمال فشار استفاده از باند الاستیک می باشد. بستن باند الاستیک از پایین به بالا ، به صورت 8 و در حالی که در جهت بالا فشار به تدریج کاهش می یابد سبب جذب تورم می شود. همچنین بانداژ با افزایش فشار میان بافتی از انتقال پلاسمای خون به این فضا و شکل گیری تورم جلوگیری می کند.
•    Elevation (بالا قرار دادن عضو): بالا قرار دادن عضو و استفاده از اثر جاذبه به کاهش تورم کمک می کند.



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:27 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

آسیب دیدگی در ورزش به علل مختلفی می تواند بروز کند. به طور کلی آسیب ها را به تروماتیک و غیر تروماتیک می توان تقسیم کرد. آسیب های تروماتیک به آسیب هایی اطلاق می شود که در آن مکانیسم ضربه وجود دارد. مثل وارد شدن ضربه در رشته های رزمی ، آسیب بر اثر برخورد تکل در فوتبال یا آسیب دیدگی بر اثر افتادن ضربه. آسیب های غیر تروماتیک آسیب هایی هستند که در آن مکانیسم ضربه وجود ندارد.

 

 آسیب ورزشی,صدمات ورزشی,فیزیوتراپی ورزشی

 

این گونه از آسیب ها حین حرکت ناگهانی مثل خم شدن یا چرخش ناگهانی ، بلند کردن نامناسب وزنه ، فرود نامناسب یا به تدریج به مرور زمان و با اعمال آسیب های کوچک ( بروز آسیب های ستون فقرات به علت وضعیت نامناسب نشستن یا آسیب زانو حین دویدن یا دوچرخه سواری یا آسیب شانه حین شنا ) بروز می کند.

برخی عوامل می توانند احتمال آسیب دیدگی را افزایش دهند :

مشکلات بیومکانیکی ، بیماری های متابولیک ، تغذیه نامناسب ، استراحت ناکافی ، لوازم و تجهیزات نامناسب ، تکنیک ناصحیح ، سن و جنسیت.
مشکلات بیومکانیکی: منظور از مشکلات بیومکانیکی حالتی است که وضعیت مکانیکی طبیعی بدن تغییر کرده باشد. در این صورت به علت اختلال در انتقال نیرو ، فعالیت عضلات و ثبات بدن احتمال آسیب دیدگی افزایش می یابد. از این جمله می توان به تغییر قوس کف پا ، حالت پا پرانتزی یا ضرب دری ، انحراف کشکک رو به خارج ، چرخش بیش از حد ران ها به داخل و تغییرات قوس ستون فقرات اشاره کرد.
لوازم و تجهیزات نامناسب: استفاده از کفش نامناسب ، دویدن روی پیست نامناسب ، تمرین با وسایل تمرینی که در طراحی آن ها به اصول ارگونومیک و بیومکانیک توجه نشده باشد می تواند احتمال آسیب دیدگی را افزایش دهد.



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:26 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

وقتی مفصل بیش از دامنه حرکتی طبیعی خویش تحت فشار قرار می‌گیرد، آسیب رباط اتفاق می‌افتد. پارگی رباط ممکن است فقط از پارگی تعدادی از تارهای آن تا یک پارگی کامل ایجاد شده باشد. از نظر تعریف ، آن است که قستمی از رباط پاره شده ، ولی اندازه آن به حدی نیست که در استحکام مفصل تاثیر بگذارد و به سه نوع A ، B ، C تقسیم می‌شود

آسیب های رباط زانو,آسیب های ورزشی لیگامنت,درمان پارگی رباط

.

 

 

 

 

 

آسیب های رباط به سه دسته مهم تقسیم می شوند :

در نوع A قسمتی از میانه رباط پاره می‌شود.
در نوع B قسمتی از محل چسبندگی رباط به استخوان کنده می‌شود.
در نوع C قسمتی از رباط از محل چسبندگی آن به استخوان با یک تکه استخوانی کنده می‌شود.
در پارگی کامل قسمت اعظم یا تمامی تارهای یک رباط دچار پارگی شده و مفصل مبتلا ، ثبات و استحکام خود را از دست داده است و به سه نوع A ، B ، C دیده می‌شود .
در نوع A رباط به طور کامل از وسط پاره شده و دو انتهای آن از یکدیگر دور می‌شوند.
در پارگی نسبی ممکن است فقط چند عدد از تارهای رباط پاره باشند که به آن درجه یک می‌گوییم یا تعداد بیشتری از تارها ، ولی کمتر از 50% تمام رباط دچار پارگی شده باشد که در این حالت نیز مفصل ثبات و استحکام داشته و درجه دو خفیف نامیده می‌شود. پارگی کامل حالتی است که یا بیشتر از 50% تارهای رباط پاره باشند که درجه دو شدید یا تمامی تارهای پاره شده باشند که درجه سه نامیده می‌شود.

آسیب دیگی های رباط در چه مفاصلی بیشتر اتفاق می افتد؟

آسیب دیدگی رباط‌های مفصلی در ورزش یک چیز معمولی است و اغلب در مفاصل مچ پا ، زانو ، آرنج ، مچ دست و شانه اتفاق می‌‌افتد. در تمامی موارد آسیب‌ دیدگی رباط ها، باید مفصل از نظر ثبات و استحکام معاینه شود.

پارگی رباط زانو,فیزیوتراپی زانو,آسیب های ورزشی

در موارد حاد آسیب لیگامانی (رباط‌ ها) ورزشکار یا مربی باید انجام دهند چیست؟

کارهایی را که پزشک انجام می‌دهد به عبارت زیر است:
- انجام معاینات لازم جهت تعیین وضعیت ثبات و استحکام مفصل ، بخصوص در مورد مفصل زانو و انجام آتروسکوپی.در صورت درد شدید معاینات مربوطه باید تحت بیهوشی انجام شود.
- در صورت با ثبات بودن مفصل بسته به نوع ضایعه و نظر پزشک، ورزشهای حرکتی برای مفصل مربوطه شروع شده و یا از چند روز تا چند هفته را با بستن نوارهای چسب دار یا گچ گیری محافظت نماییم.
- در صورت بی ثبات بودن (unstable) تصمیم گرفته می‌شود که درمان غیرجراحی، شامل تمرینات حرکتی محافظت شده یا بستن با نوارهای چسب‌دار ، گچ‌گیری یا استفاده از بریس به مدت چهار تا شش هفته ، بسته به نوع ضایعه انجام شود و یا تصمیم به درمان جراحی برای مفصل مبتلا گرفته می‌شود.

توانبخشی وعلائم تشخیصی که نشان می دهد آسیب رباطی ایجاد شده است یا خیر کدامند ؟

- خونریزی که باعث ایجاد کبودی تورم و درد و حساسیت اطراف مفصل مربوطه می‌شود.
- خونریزی که باعث هماتوز (تجمع خون در مفصل) شود.
- درد هنگام حرکت دادن یا کار کشیدن از اندام مبتلا.
- بی ثباتی مفصل که بستگی به شدت آسیب‌دیدگی دارد.
در توانبخشی تمرینات عضلانی بطور فعال و حرکت درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با همکاری ورزشکار ، مربی ، پزشک و فیزیوتراپیست انجام شود.

مدت زمان درمان آسیب های رباط

التیام رباط بعد از یک آسیب دیدگی احتیاج به زمان طولانی و معمولاً بیش از 4 الی 6 هفته دارد. در مرحله التیام نهایی باید رباط را تا حدودی توسط بانداژ ، یا استفاده از بریس محافظت نمود. تمرینات حرکتی زودرس برای بهبودی مفصل سودمند است ، ولی باید تحت مراقبت پزشک انجام شود.

 

 



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:25 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

انقباض شدید و ناگهانی در یک عضله یا گروهی از عضلات می باشد. کرامپ عضلانی تقریباً همه افراد را گهگاه درگیر می کند. این انقباض اغلب بیش از چند دقیقه طول می کشد و عضله مبتلا را سفت و دردناک می نماید. کرامپ در هر عضله بدن ممکن است اتفاق بیفتد ولی بیشتر در عضلات پا رخ می دهد.

علل ایجاد کرامپ عضلانی

احتمالاً کاهش اکسیژن رسانی به عضلات و تولید مواد زائد شیمیایی در طول فعالیت ،از دست دادن آب و نمک زیاد به علت هوای گرم و یا ورزش شدید ، قرار گیری در وضعیت نامناسب بدنی به مدت طولانی و در مواردی نیز علت آشکاری برای آن نداریم.
با این حال کرامپ های عضلانی تنها عامل حملات دردناک نیستند، اگر شما دردهای عود کننده عضلانی در ساق پاهایتان به هنگام راه رفتن دارید باید با پزشکان مشورت کنید چون علت می تواند ایسکمی اندام تحتانی (اختلالی که در آن عروق خون رساننده به پا تنگ می شود) نیز باشد.

درمان اولیه در کرامپ عضلانی:

شامل کشش و مالش منطقه مبتلا و استفاده از کیسه آب گرم است. نوشیدن مقادیر زیاد مایع و خوراکی های نمک دار نیز می تواند موثر باشد.

***

گردآوری :
دکتر مریم پورتولری - کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان البرز



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:24 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

پرداختن به ورزشهای رزمی در بین افراد به مقاصد مختلفی صورت می گیرد. این امر می تواند بعنوان هنری در جهت تناسب اندام و افزایش انعطاف پذیری یا برای رقابت و مسابقه و یا به منظور دفاع شخصی مورد استفاده قرار گیرد. بر خلاف آنچه تصور همگانی است میزان بروز آسیب های جدی در این ورزش به نسبت پائین است مثلاً میزان بروز آسیب در ورزشهای رزمی در حدود 10/1 فوتبال است و 2/1 کشتی است.میزان بروز صدمات با میزان مهارت ورزشکار ( رنگ کمربند ) رابطه معکوس دارد. از سویی شدت صدمات ایجاد شده با میزان مهارت ورزشکار در رابطه مستقیم قرار دارد ( بخاطر استفاده از مانورهای ترکیبی و خطرناکتر ) لذا هر چه فرد با مهارت تر و حرفه ای تر شود اگر چه میزان آسیب ها در وی کاهش می یابد اما اگر صدمه ببیند احتمال شدیدتر بودن آن افزایش می یابد.

فرکانس آسیب ها
• احتمال صدمه دیدگی در ورزشهای رزمی در حدود 17 در 000/100 نفر است. این میزان در فوتبال 167 در 000/100 و در بسکتبال 188 در 000/100 و در کشتی 26 در 000/100 است.
• 60% از آسیبهای مرتبط با ورزشهای رزمی در هنگام تورنمنت های ورزشی و 40% آنها در زمانهای غیر از تورنمنت رخ می دهد.
• در کاراته احتمال صدمه دیدگی بدنبال اصابت مشت بیشتر از احتمال صدمه به دنبال ضربات پا است.
• در تکواندو احتمال صدمه دیدگی بدنبال ضربات پا بیشتر از احتمال صدمه بدنبال اصابت مشت است.

علل صدمات در ورزشهای رزمی

• اصابت ضربات مستقیماً به بدن.
• مانورهای تعادلی و چرخشی
• حرکات تکراری مثل رقص پا یا مشت زدن به میت بصورت متوالی ( احتمال شکستگی پا در اثر استرس )

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:22 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

 آسيب هاي شنا اغلب از نوع آسيب هاي مزمن هستند و مكانيسم ايجاد آنها به علت استفاده بيش از حد عضو و حركات تكراري است.
شايعترين نوع آسيب در شناگران حرفه اي ، درد شانه به علت حركات چرخشي مكرر است كه در سه شناي كرال سينه، كرال پشت و پروانه وجود داشته و در هنگام شروع و مرحله كشش دست نمود بيشتري دارد. استفاده از كفي هاي دست و تخته كمكي شنا در تمرينات باعث افزايش اين درد مي شود.

 آسیب های ورزشی رشته شنا,آسیب جسمانی شنا

اين آسيب در اثر استفاده بيش از حد و برخوردهاي مكرر تاندون هاي عضلات چرخاننده شانه و سر دراز عضله دو سربازويي با زايده آكروميون و رباط كور اكوآكروميال ميباشد.گرم كردن و حركات كششي قبل از تمرين ترمينات قدرتي درجهت متعادل كردن قدرت عضلاني ، عضلات جلويي سينه و پشتي، اجتناب از تمرين بيش از حد و تصحيح تكنيك شناگر از جمله اقدامات لازم جهت پيشگيري از درد شانه ميباشد.
درمان بستگي به شدت آسيب ديدگي دارد و بسته به آن بايد از عوامل ذيل نیز بهره جست :
استفاده از يخ بعد از تمرين براي كاهش التهاب و تجويز داروهاي ضد درد و ضد التهاب مثل آسپرين و بروفن و در موارد شديدتر معرفي به فيزيوتراپيست . همچنين بايد به شناگر توصيه كرد كه در هنگام شنا كرال سينه و پشت ، بدن خود را بيشتر بچرخاند تا آرنج ها كمتر از آب بيرون بيايند و در نتيجه فشار كمتري بر روي تاندون هاي درگير وارد شود.



تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:21 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

آیا دچار آسیب ورزشی شده اید ؟ آیا در هنگام تمرینات ورزشی دوست شما در اثر یک برخورد یا یک حرکت آسیب دیده است ؟ در اینجا میخواهیم سه نکته اساسی در مواجه با آسیب های ورزشی را به شما یاد بدهیم .

 آسیب ورزشی, صدمات ورزشی, درمان صدمات ورزشی

استراحت به شما کمک می‌کند دچار آسیب‌ جدید و خون‌ریزی نشوید .یخ سبب فروکش کردن التهاب می‌شود و درد را ساکت می‌کند .کمپرس هم مانع از کبودی می‌شود . یخ تنها می‌تواند برای 10 دقیقه رگ‌های خونی را سفت کند، اما بعد از این مدت، محل آسیب دیده ورم می‌کند. بهتر است ابتدا برای 10 دقیقه یخ را روی محل بگذارید. بعد 10 دقیقه به آن استراحت دهید و بعد مجددا برای یک تا دو ساعت این کار را تکرار کنید .
در نهایت به کمک باند کمپرس، محل را ببندید تا خون در نواحی اطراف پخش نشود .در روزهای بعد برای جلوگیری از خون‌مردگی و ورم، استفاده از یخ را ادامه دهید، اما می‌توانید به جای 10 دقیقه، مدت آن را 30 دقیقه کنید .

 


تاريخ : یک شنبه 15 اسفند 1395 | 12:14 | نويسنده : هادی قیصی زاده |

mouse code

كد ماوس